Olin keskiviikkona 'Arvonlisäverotus'- nimisessä koulutuksessa, jossa käytiin läpi jo voimaan astuneita ja tulevia muutoksia verorintamalla. Vaikka koulutus oli itsessään tosi tehokas tietopaketti tiivistettynä reiluun neljään tuntiin niin koulutuksen päätteeksi aivot tuntuivat ihan muussilta kaiken sen tiedon jälkeen, jonka olivat joutuneet ottamaan vastaan.
Tiedänpähän ainakin kuinka toimia vuonna 2015, jos joku lähtee myymään televiestintä-, lähetys- tai sähköisiä palveluja ;-)
Koulutus järjestettiin siis Turun Kinopalatsissa. Hämyisen elokuvateatterin pehmeillä tuoleilla oli ihan sellainen tunne, että Nukkumatti seisoo ihan selän takana koko ajan. Kiusaus oli suuri, mutta sille ei annettu periksi.
Koulutuksen päätteeksi ohjelmaan kuului vielä iki-ihana Les Misérables.
![]() |
Les Misérables |
![]() |
Jean Valjean |
Minulle tämä Victor Hugon kirjoittama masterpiece oli kaksi ja puoli tuntia nyyhkytystä. Olimme seitsenhenkisellä porukalla siellä ja elokuvan päätteeksi pitkään jatkuneet kyyneleeni muuttuivat naurun kyyneliksi. Juuri käveltyämme ulos salista työkaverini tokaisi kuinka liikaa laulamista kyseisessä musikaalissa oli. Hänen mielestään Les Misérables ei edes ollut koskettava vaan tuntui hölmöltä jopa joissain kohdissa. Käännyin mulkaisemaan häntä turvonneilla silmilläni, jolloin koko seurueemme purskahti nauruun.
Victor Hugon Les Misérables on
kertomus epätasa-arvosta, jota on esiintynyt kautta aikojen kaikissa
yhteiskunnissa. Melkein 200 vuotta vanha teos on herätetty takaisin
henkiin vuoteen 2012 musikaalin muodossa muistuttumaan meitä
kiireisiä oman arkemme sankareita unohtuneista, inhimillisistä
asioista, kuten lähimmäisenrakkaudesta ja yhteisöllisyydestä.
Musikaalia seuratessani jäin hetkeksi
miettimään milloin nyky-yhteiskunnan ihmiset päättivät jättää
aivonsa narikkaan ja käyttäytyä kuin lampaat.
Kiistelemättä aiheesta voidaan
varmasti todeta Jean Valjeanin olevan tarinan sankari. Entinen
linnakundi, joka häpeilemättä varasti kylän piispan hopeat
mennessään, vaikka piispa kohteli häntä arvokkaasti päästämällä
hänet kotiinsa, ruokkimalla ja tarjoamalla hänelle yösijan. Mistä
lähtien olemme arvostaneetkaan kiittämätöntä käytöstä?
Musikaalissa Javert - kaupungin
uskollinen poliisi – on Valjeanin todellinen vihollinen, joka ottaa
elämäntehtäväkseen viedä Valjean takaisin sinne minne hän
kuuluukin, telkien taa. Vaikka he tapaavat vuosia myöhemmin –
Valjeanin ollessa kaupungin pormestari – ei Javert luovu
ajatuksesta saada miestä vastuuseen teoistaan.
Kuten Valjean, myös Javert ponnisti vaikeista olosuhteista. Hänestä tuli valtiolle uskollinen mies, joka pyrki parhaansa mukaan ylläpitämään maassa järjestystä. Silti Javert on tarinan konna.
Ehkä Valjeanin niittämä sankarimaine johtuu siitä, että olemme tänä päivänä hyväksyneet sen tosiasian, että tilaisuus tekee kaikista meistä varkaan. Myös Javert oli sitä mieltä, että kerran varas on aina varas.
Kuten Valjean, myös Javert ponnisti vaikeista olosuhteista. Hänestä tuli valtiolle uskollinen mies, joka pyrki parhaansa mukaan ylläpitämään maassa järjestystä. Silti Javert on tarinan konna.
Ehkä Valjeanin niittämä sankarimaine johtuu siitä, että olemme tänä päivänä hyväksyneet sen tosiasian, että tilaisuus tekee kaikista meistä varkaan. Myös Javert oli sitä mieltä, että kerran varas on aina varas.
Eikö kaiken logiikan mukaan Javertin
tulisi olla nykypäiväisten käsitystemme mukaisesti tarinan
sankari? Haluamme konnat telkien taakse, jotta itsellämme sekä
lapsillamme olisi mahdollisimman turvallista olla. Kovinkaan moni
meistä ei varmasti äänestäisi Valjeanin kaltaista,
rikollistaustaa omaavaa henkilöä päättämään asioistamme. Silti
yleisön seasta kuului hiljainen huokaisun ääni joka kerta, kun
Valjean pääsi pakoon poliisin kynsistä.
Musikaali Les Misérables on muistutus
siitä, kuinka olemme unohtaneet kaiken muun, paitsi itsemme. Kuinka
olemme myyneet sielumme ja sulkeneet silmämme
inhimillisyydeltä. Emme varmasti ole
heikompia kuin silloin, mutta olemme tietoisesti päättäneet olla
navigoimatta elämässä, koska pelkäämme tuntematonta
tulevaisuutta. Oletamme, että valtavirrassa uiden voi hädän
hetkellä tarttua vieressä uivan käteen ja pyytää apua.
Toisaalta voi toki olla, että moni
meistä haaveilee salaa siitä, että voisi olla Valjeanin kaltainen.
Pelastaa prostituoitu kadulta poliisin kynsistä ja kasvattaa hänen
orvoksi jäänyt tyttärensä. Väitämme, etteivät muiden
mielipiteet keinuta omaa venettämme. Silti ihannoimme salaa
tarinoiden sankareita, jotka uskaltavat tehdä juuri niin kuin
oikeaksi näkevät. Niin teki myös Valjean varastamalla palan leipää
siskonsa nälkiintynelle lapselle.
Jos myös Fantine olisi pelännyt entistä rikollista, Valjeania, ei hän olisi luovuttanut rakkaintaan, Cosettea hänen huostaansa. Kuinka surullisen kohtalon olisikaan Cosette silloin saanut osakseen.
Jos myös Fantine olisi pelännyt entistä rikollista, Valjeania, ei hän olisi luovuttanut rakkaintaan, Cosettea hänen huostaansa. Kuinka surullisen kohtalon olisikaan Cosette silloin saanut osakseen.
Tähän väliin joku voisi huomauttaa,
että yksilöinä meidän kaikkien tulisi sopeutua yhteisöön
ennalta asetettujen normien mukaisesti, mutta jos edes joskus
heittäytyisimme Fantinen tavoin tilanteeseen haastamalla pelon
stimuloimaan ajatuksiamme, ajattelisimme myös realistisesti.
Javertin mainetta ei pelastanut
silmissämme edes se, että hän armahti lopuksi Valjeanin. Kerran
paha on varmasti aina paha.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti